کد مطلب:129670 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

شهادت بشر بن عمرو
منابع تاریخی درباره ی ضبط نام وی با یكدیگر اختلاف دارند. در منابعی مانند تاریخ الطبری (ج 3، ص 330) و انساب الاشراف (ج 3، ص 404) از او به نام بشیر یاد كرده اند، در حالی كه در تسمیه ی من قتل مع الحسین (ع) (ص 156) از وی با نام «بشیر بن عمر» و در ابصار العین (ص 173) به عنوان «بشیر بن عمرو ابن احدوث حضرمی كندی» یاد شده است؛ و در زیارت ناحیه مقدسه با نام بشر بن عمر حضرمی بر وی درود فرستاده شده است. (بحار، ج 45، ص 70).

پیش از این در فهرست شهیدان حمله نخست، نام بشر بن عمرو را نیز آوردیم؛ و در حاشیه نام او گفتیم كه سماوی به نقل از ابن شهرآشوب سروی و در المناقب نوشته است كه او در حمله ی نخست به شهادت رسید. [1] .

نیز گفتیم: پس از مراجعه به كتاب المناقب متوجه شدیم كه صاحب المناقب نام وی را در زمره ی شهیدان حمله ی نخست نیاورده است. [2] ولی زنجانی در وسیلة الدارین نام وی را در شمار شهیدان حمله ی نخست آورده [3] و در شرح حالش نوشته است: «سیره نویسان گفته اند:


چون جنگ میان دو گروه برپا شد، بشر بن عمرو حضرمی به میدان رفت و جنگید تا در شمار كسانی كه در حمله ی نخست همراه امام (ع) به شهادت رسیدند، كشته شد.» [4] ولی بر ما معلوم نیست. این سیره نویسانی كه زنجانی از آنها یاد می كند چه كسانی هستند؟

اما طبری در تاریخ خود نوشته است [5] كه آخرین كسانی كه از یاران امام حسین (ع) با ایشان باقی ماندند، سوید بن عمرو بن ابی المطاع خثعمی و بشیر بن عمرو حضرمی بودند.

شگفت این كه سماوی در جای دیگری از كتابش نوشته است كه بشر حضرمی در میان آخرین یاران امام (ع) و قبل از سوید بن عمرو كشته شد!

بلاذری می نویسد: «بشیر بن عمرو پیكار كرد و در آن حال می گفت:

ای نفس، امروز با خدای رحمان دیدار می كنی و نیكوترین پاداشها را دریافت می داری.

بی تابی مكن زیرا كه همه چیز فانی است و اگر شكیبا باشی نزد خداوند بهره بیشتری خواهی برد.» [6] .

در زیارت ناحیه مقدسه بر وی چنین درود فرستاده شده است: «سلام بر بشر بن عمر حضرمی. خداوند از تو قبول كند كه وقتی حسین (ع) به تو اجازه بازگشت داد گفتی: درندگان زنده زنده مرا بخورند اگر كه از تو جدا گردم و خبر تو را از كاروانیان بگیرم! و با وجود یاران اندكت تو را تنها بگذارم! هرگز چنین چیزی نخواهد شد!» [7] .


[1] ر.ك: ابصار العين، ص 174.

[2] ر.ك، مناقب آل ابي طالب، ج 4، ص 113.

[3] ر.ك؛ وسيلة الدارين، ص 94-95 (با نام بشير بن عمرو ياد كرده است.).

[4] وسيلة الدارين، ص 110، شماره 13.

[5] ر.ك: تاريخ الطبري، ج 3، ص 329.

[6] انساب الاشراف، ج 3، ص 404.

[7] بحار، ج 45، ص 70.